بازی و گیم

عجیب‌ترین قانون در استودیوی سازنده اسکایریم: طنز در بازی‌ها ممنوع!

عجیب‌ترین قانون در استودیوی سازنده اسکایریم: طنز در بازی‌ها ممنوع! - گیمفا

سری بازی‌های Elder Scrolls و Fallout همیشه پر بوده‌‎اند از لحظات طنزآمیز، شخصیت‌های عجیب، و دیالوگ‌هایی که مرز بین جدی و شوخی را جابه‌جا می‌کنند. اما حالا یکی از طراحان سابق ماموریت در بتسدا فاش کرده که این لحظات خنده‌دار برخلاف دستور مستقیم تاد هاوارد وارد بازی شده‌اند، دستوری که سال‌هاست به‌عنوان یک قانون نانوشته در استودیو جریان دارد.

در مستند جدیدی از Filmdeg Miniatures درباره‌ی ساخت بازی Morrowind، مارک نلسون، نویسنده و یکی از طراحان مأموریت سابق در بتسدا، از قانون عجیب تاد هاوارد یعنی «طنز جایی در بازی‌ها ندارد» پرده برداشت. نلسون می‌گوید:

این قانون همیشه از سوی هاوارد به تیم توسعه گوشزد می‌شد، اما در عمل، بسیاری از شوخی‌ها تا زمانی که هاوارد متوجه نمی‌شد به‌صورت مخفیانه وارد بازی می‌شدند.

نلسون در این مستند به خاطره‌ی نوشتن کتاب معروف The Lusty Argonian Maid اشاره می‌کند:

راستش یادم نمیاد چرا نوشتمش. شاید بعد از چند ساعت خوشی بوده باشد.

او اضافه کرد که هنگام نوشتن آن قاه‌قاه می‌خندید و چون کسی توجهی نمی‌کرد، هر چیزی را می‌شد وارد بازی کرد. به گفته‌ی او، قانون هاوارد به‌مرور تبدیل شد به «طنز جایی در بازی‌ها ندارد، اگر تاد متوجهش نشود».

این رویکرد باعث شد شوخی‌هایی مثل طرفدار سمج در Oblivion، بربرهای لخت در Morrowind که ادعا می‌کردند جادوگرها لباس‌شان را دزدیده‌اند و ده‌ها صحنه‌ی عجیب دیگر وارد بازی بشوند، بدون اینکه مستقیماً تأیید شده باشند. این عناصر طنزآمیز حالا بخشی از هویت سری Elder Scrolls هستند و حتی در Skyrim هم ادامه یافت می‌شوند.

تاد هاوارد، تهیه‌کننده اجرایی و کارگردان بتسدا، بیشتر با عناوین The Elder Scrolls ،Fallout و اخیراً Starfield شناخته می‌شود. او همیشه طرفدار روایت‌های جدی و دنیای‌های عمیق بوده، اما به‌نظر می‌رسد طراحان زیر نظرش، گاهی مسیر خودشان را رفته‌ و نتیجه‌اش، لحظاتی بوده که حالا به بخشی از خاطرات جمعی گیمرها تبدیل شده‌اند.

در واقع، همین تضاد بین فضای جدی بازی‌ها و شوخی‌های پنهان، به جذابیت خاص آثار بتسدا کمک کرده است. بازیکنان بارها با صحنه‌هایی مواجه شده‌اند که نه‌تنها خنده‌دار بوده، بلکه به‌نوعی نقد یا طعنه به دنیای بازی هم محسوب می‌شده است. این شوخی‌ها اغلب در قالب کتاب‌های درون‌بازی، دیالوگ‌های فرعی، یا مأموریت‌های جانبی ظاهر شده و اگر تاد هاوارد متوجه‌شان نمی‌شد، باقی می‌ماندند.

با توجه به اینکه نسخه‌ی جدیدی از Elder Scrolls در راه است، بسیاری امیدوارند که این روحیه‌ی طنزآمیز همچنان حفظ شود. اگرچه هاوارد همچنان بر جدیت و انسجام روایی تأکید دارد، اما تجربه‌ی گذشته نشان داده که توسعه‌دهندگان بتسدا همیشه راهی برای افزودن لحظات خنده‌دار پیدا کرده و همین لحظات، گاهی بیشتر از مأموریت‌های اصلی در ذهن مخاطب باقی می‌مانند.


پایگاه خبری لوقمه، بروز ترین اخبار ایران و جهان در یک لوقمه

مشاهده منبع خبر


‘پایان مقاله’

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *