فایننشال تایمز: سیاست بایدن در قبال غزه، آمریکا را «سست‌عنصر» نشان می‌دهد

فایننشال تایمز: سیاست بایدن در قبال غزه، آمریکا را «سست‌عنصر» نشان می‌دهد


«از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی، استراتژی جو بایدن این بوده که از بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات علنا حمایت کند اما به طور پنهانی به آنها هشدار می‌دهد که از حد خود فراتر نروند. همین رویه باعث شده تا کنگره ایالات متحده ضمن انتقاد از رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کند که آمریکا در تحت فشار گذاشتن نتانیاهو برای بازنگری در تاکتیک‌هایش با شکست مواجه شده است.»

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی طی یک رویداد جمع آوری کمک‌های مالی برای کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ در واشنگتن به جنگ غزه پرداخت اما مخاطبانش در آن لحظه سریعا متوجه چیز غیرطبیعی نشدند.
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌افزاید: «جو بایدن در این رویداد صراحتا اعلام کرد که تعهد آمریکا به اسرائیل تزلزل ناپذیر است. او هم‌چنین با اشاره به حملات هفتم اکتبر، اطمینان داد که آمریکا همچنان کمک‌های نظامی به اسرائیل ارسال خواهد کرد تا بتواند کار را علیه حماس به اتمام برساند.
اما بعدا لحن بایدن نسبت به نخست‌وزیر اسرائیل تغییر پیدا کرد و گفت: او دوست خوبی است اما فکر می‌کنم که باید عوض شود. اسرائیل افراطی‌ترین کابینه را در تاریخش دارد و نمی‌خواهد راه‌حل دو دولتی را بپذیرد.

در نهایت جو بایدن با اشاره به بمباران علیه غزه به اسرائیل هشدار داد که در آستانه از دست دادن حمایت‌های جهانی است.»
این روزنامه در ادامه گزارشش می‌نویسد: «جو بایدن ۸۱ ساله ناگهان با یک سری دو راهی‌های پیچیده دیپلماتیک مواجه شد؛ چگونگی مدیریت روابط با متحدی مثل نتانیاهو و جلوگیری از یک بحران منطقه‌ای، در عین حال اختلافات داخلی عمیق در دولت خود و همچنین سرکوب هرگونه شک و تردید درباره توانایی آمریکا برای تحت تاثیر قرار دادن جهان به روشی مثبت. به طور کلی این موقعیتی نیست که بایدن پس از چهار سال ریاست دونالد ترامپ نسبت به آن ابراز امیدواری می‌کرد.
استراتژی بایدن این بوده که “نتانیاهو و مقامات رسمی اسرائیل را علنا در آغوش بگیرد”، اما به طور پنهانی به آنها هشدار می‌دهد که “از حد خود فراتر نروند.”
در نتیجه برخی از متحدان ارشد بایدن در کنگره ایالات متحده از رویکرد رئیس‌جمهور این کشور انتقاد می‌کنند و می‌گویند که آمریکا در تحت فشار گذاشتن نتانیاهو برای “بازنگری تاکتیک‌های اسرائیل” شکست خورده است.
فایننشال تایمز: سیاست بایدن در قبال غزه، آمریکا را «سست‌عنصر» نشان می‌دهد
“کریس ون هولن” سناتور دموکرات از ایالت مریلند و یکی از اعضای کمیته روابط خارجی می‌گوید: در حالی که دولت بایدن پیشرفت‌های فزاینده‌ای در ترغیب ائتلاف نتانیاهو به انجام برخی اقدامات داشته است، اما من معتقدم که می‌توانیم از اهرم‌های آمریکا بسیار موثرتر استفاده کنیم.
وی افزود: فاصله زیادی بین آنچه آمریکا ضروری می‌داند و آنچه کابینه نتانیاهو آماده است انجام دهد، وجود دارد و هنگامی که شما این فاصله‌های بزرگ را مشاهده می‌کنید، آمریکا بسیار ضعیف و سست‌عنصر به نظر می‌رسد.»
فایننشال تایمز می‌نویسد: «به لحاظ سیاسی، بایدن و دستیاران ارشدش از ابتدای این جنگ با انتخاب‌های دشواری مواجه شده و همچنان نیز مواجه هستند. آنها با اسرائیل توافق کردند که جنبش حماس را نابود کنند. آنها می‌پذیرند که جنگ ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد و همزمان اسرائیل برای رسیدن به اهدافش تلاش کند. اما مقامات آمریکایی مایلند عملیات‌های جنگی اسرائیل متوقف و وارد فاز جدیدی شود که غیرنظامیان کمتری از بین بروند.
“کریس کونز”، سناتور دموکرات از ایالت دِلاور و یکی از اعضای کمیته روابط خارجی می‌گوید: صراحتا نگرانی و ناامیدی زیادی وجود دارد که ما هنوز شاهد تغییر تاکتیک‌ها در میدان نبرد نبوده‌ایم. زمان آن رسیده به سمت استراتژی ضدتروریسم پیش برویم.»
روزنامه فایننشال تایمز در پایان می‌نویسد: «همزمان با اینکه جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آماده می‌شود، جنگ غزه یک آزمایش شخصی برای جو بایدن است. برخی از کارمندان کاخ سفید، وزارت خارجه و سایر آژانس‌ها مخالفت خود را با سیاست‌های بایدن درخصوص اسرائیل ابراز کرده‌اند. هم‌چنین میزان محبوبیت جو بایدن از ابتدای جنگ غزه، با روند کاهشی مواجه بوده است و قانونگذاران دموکرات پیشتر گفته‌اند که سیاست‌های بایدن می‌تواند در نتایج انتخابات تاثیر بگذارد.»

منبع خبر : www.isna.ir

بروز ترین اخبار دنیا در یک لوقمه با پایگاه خبری لوقمه


حتما ببینید

سردرگمی صهیونیست‌ها و انتخاب گزینه‌های جنون‌آمیز

سردرگمی صهیونیست‌ها و انتخاب گزینه‌های جنون‌آمیز

با ادامه شعارهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیشروی در غزه و مانور آن‌ها بر روی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *