کودتاچیان گابن: رئیس‌جمهوری در حبس خانگی است و پسرش به اتهام خیانت دستگیر شد

کودتاچیان گابن: رئیس‌جمهوری در حبس خانگی است و پسرش به اتهام خیانت دستگیر شد


به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز عربی»، گروهی از افسران عالی رتبه ارتش گابن که به دنبال اقدام کمیسیون انتخابات در اعلام پیروزی «علی بونگو اوندیمبا»، رئیس جمهوری این کشور در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره پیاپی، دست به کودتای نظامی زده و قدرت را در دست گرفتند، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در بیانیه ای تایید کردند که وی در حبس خانگی و در میان اعضای خانواده و پزشکان خود به سر می برد.

این افسران کودتاچی عضو «کمیته مرحله انتقالی و احیای نهادها» با قرائت بیانیه خود از تلویزیون رسمی گابن، همچنین اعلام کردند که یکی از پسران علی بونگو و شماری از اعضای کابینه دولت این کشور نفت خیز اما فقیر نیز به اتهام «خیانت به کشور» دستگیر شدند.

این در حالی است که هنوز هیچ گزارشی در مورد محل اقامت رئیس جمهوری گابن منتشر نشده و وی که از سال 2009 میلادی تاکنون متصدی این منصب بوده، آخرین بار هنگام رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری شنبه گذشته در انظار عمومی ظاهر شده است.

علی بونگو که نزدیک به 14 سال قدرت را در دست داشته و پیش از وی نیز، پدرش «عمر بونگو اوندیمبا» بیش از 41 سال به عنوان رئیس جمهوری گابن فعالیت کرده، از سوی مخالفان و منتقدان متهم شده که برای استفاده بهینه از منابع نفتی در راستای بهبود زندگی مردم این کشور 2.4 میلیون نفری که نزدیک به یک سوم آنها زیر خط فقر هستند، هیچ کار مهمی انجام نداده است.

از سوی دیگر، صدها نفر در مرکز شهر لیبرویل، پایتخت گابن در حالی تسلط افسران عالی رتبه ارتش این کشور بر قدرت را جشن گرفتند که در صورت موفقیت کودتای نظامی آنها، این هشتمین کودتا در غرب و مرکز آفریقا از سال 2020 میلادی تاکنون خواهد بود.

شایان ذکر است که کودتای نظامی در کشورهای مالی، گینه، بورکینافاسو، چاد و همچنین نیجر که در ماه ژوئیه گذشته شاهد جدیدترین مورد آن بوده، باعث تضعیف روند پیشرفت دمکراتیک در منطقه غرب و مرکز آفریقا طی چند سال اخیر شده است.

310310


منبع خبر : www.khabaronline.ir


حتما ببینید

سردرگمی صهیونیست‌ها و انتخاب گزینه‌های جنون‌آمیز

سردرگمی صهیونیست‌ها و انتخاب گزینه‌های جنون‌آمیز

با ادامه شعارهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیشروی در غزه و مانور آن‌ها بر روی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *