همراه با مکس در یک آپارتمان

همراه با مکس در یک آپارتمان

در پنجمین روز نوروز با تماشای دو فیلم کمدی «مکس» و«آپارتمان» لحظات مفرح و البته جذابی را تجربه کنید.

به گزارش فیلم نیوز، برای پنجمین روز تعطیلات سراغ فیلمی متفاوت از کارنامه سامان مقدم رفته‏ایم.«مکس» اولین فیلم کمدی سامان مقدم است که بعد از مدتی توقیف سرانجام با اصلاحات فراوان مجوز اکران گرفت. در کنار این فیلم شاهکاری از بیلی وایلدر فقید یعنی فیلم«آپارتمان» را انتخاب کردیم. یک کمدی سیاه و جذاب که دیدن چندباره‏اش بازهم هیجان انگیز است.

مکس | کارگردان: سامان مقدم | 1383

بازیگران: فرهاد آییش، گوهر خیراندیش، پگاه آهنگرانی، رامبد جوان، محمدرضا شریفی‌نیا

خلاصه داستان: وزارت ارشاد قصد دارد به بهانه بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور، برنامه‌ای ترتیب دهد. یکی از نخبگانی که قرار است برای حضور در این برنامه دعوت شود یک رهبر ارکستر برجسته است که در آمریکا زندگی می‌کند اما این دعوتنامه به اشتباه برای خواننده‌ای به اسم مکس ارسال می‌شود که در کافه‌ها و کاباره‌های لس‌آنجلس کار می‌کند و…

درباره فیلم : مسئله جابجایی دو شخصیت و قرار گرفتن در موقعیت‌های متضاد، سوژه جذابی برای فیلم‌های کمدی است. در فیلم «مکس» هم سامان روی الگوی قرار گرفتن بدل به جای اصل دست گذاشته و یک خواننده خالتور را به جای یک رهبر ارکستر مشهور به یکی از تالارهای مجلل تهران می‌فرستد تا برای وزرا، مسئولان و مردم معمولی اجرا کند؛ جایگاهی که کوچکترین ارتباطی با سبک زندگی او ندارد. فرهاد آییش در این فیلم یکی از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت و کاملا موفق شد در قالب یک خواننده خالتور، این موقعیت اشتباهی را باورپذیر و خنده‌دار از آب دربیاورد. سامان مقدم در قالب این فیلم کمدی، سیاست‌های فرهنگی مسئولان در قبال هنر و هنرمندان را در آن دوره مورد نقد قرار داده بود و از این جهت در سال 1383حساسیت زیادی بر سر نمایش این فیلم وجود داشت. تا اینکه بالاخره شش سال بعد از تولید، مجوز اکران گرفت. با این حال بعد از اکران هم نمایش آن در شبکه نمایش خانگی با سانسورهایی همراه بود. «مکس» به عنوان سومین تجربه سامان مقدم، فیلمی جذاب در کارنامه این کارگردان لقب گرفت و با استقبال روبه‌رو شد.

آپارتمان | کارگردان : بیلی وایلدر| 1960

همراه با مکس در یک آپارتمان | پایگاه خبری لوقمه | Lughme

بازیگران : جک لمون ، شرلی مک‌لین، فرد مک‌موری ، جویس جیمسون

 افتخارات : برنده 5 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و کارگردانی، برنده سه جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد و زن

خلاصه داستان : «آپارتمان» داستان کارمند شرکت بیمه ای معروف است که برای پیشرفت سریع در کارش، آپارتمان خود را به مدیران متاهل شرکت برای خوشگذرانی با معشوقه هایشان می دهد. در حالی که خود مجبور است شب های سرد زمستانی را در کافه ها و خیابان ها سپری کند. او بزودی با دادن کلید خانه خود به مدیر عامل ترفیع می گیرد ولی از این قضیه مطلع نیست که معشوقه مدیر عامل همان دختر آرزوهای اوست.

درباره فیلم : «آپارتمان» هفدهمین فیلم کارنامه کارگردان اعجوبه سینما بیلی وایلدر است. او 62 سال قبل یعنی در سال 1961 این فیلم را با بودجه ای در حدود 3 میلیون دلار آماده اکران کرد. فیلمی که به گفته «شرلی مک‌لین» بازیگر نقش اول زنش وقتی که جلوی دوربین رفت فقط 29 صفحه فیلمنامه داشته و کسی از آخر داستان آن خبر نداشته است. مک لین در این فیلم ایفاگر نقش «فران» است ، نقشی که «مریلین مونرو»علاقه زیادی داشت تا آن بازی کند، تا بعد از«بعضی‏ها داغشو دوست دارند» همکاری دیگری را با وایلدر تجربه کند، اما این کارگردان تمایلی به این همکاری نشان نداد. «آپارتمان» به عنوان یکی از نقاط عطف کارنامه حرفه‌ای وایلدر در وهله اول تمام آن چه را که یک ملودرام هالیوودی باید داشته باشد، با یکدیگر ترکیب کرده است. مخاطب در این فیلم شاهد معجونی از کمدی ، رمانس ، لطافت ، تقدیر و تصادف است. این فیلم  به عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده ، توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب شده است.

 

منبع خبر : www.filmnews.ir

 


حتما ببینید

پیشنهاد آخرهفته فیلم‌نیوز در بخش«کاناپه» | امروز روی کاناپه فیلم «صادق کرده» ساخته ناصر تقوایی را ببنید | انتقام

پیشنهاد آخرهفته فیلم‌نیوز در بخش«کاناپه» | امروز روی کاناپه فیلم «صادق کرده» ساخته ناصر تقوایی را ببنید | انتقام

فرانک کلانتری | صادق کرده حالا بخشی هویت تاریخ سینمای ایران است که سال ۱۳۵۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *