کدورت‌های بین ترکیه و آمریکا؛ چرا استقبال آنکارا از وزیر خارجه آمریکا سرد بود؟

کدورت‌های بین ترکیه و آمریکا؛ چرا استقبال آنکارا از وزیر خارجه آمریکا سرد بود؟

در این گفتگوی ۲.۵ ساعته، دیپلمات ارشد آمریکایی بر کاهش خشم یکی از استراتژیک ترین متحدان واشنگتن از اسرائیل و غرب متمرکز بود و در حالی که از موضع اسرائیل حمایت می کرد همچنین به دنبال این بود که به بازیگران منطقه اطمینان دهد که ایالات متحده متعهد به کاهش رنج مردم غزه است. بلینکن پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که واشنگتن از نگرانی عمیق ترکیه در مورد تلفات وحشتناک غزه آگاه است. وزیر خارجه آمریکا همچنین پیش از سوار شدن به هواپیما به مقصد ژاپن گفت: «همانطور که گفتم، ما به شدت در حال کار روی دریافت کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای غزه هستیم و راه‌های مشخصی برای انجام آن داریم». او بدون ارائه جزئیات افزود: «فکر می‌کنم در روزهای آینده خواهیم دید که این کمک‌ها می‌تواند به شیوه‌های قابل توجهی گسترش یابد».

 

بلینکن: با فیدان درباره تلاش برای صلح پایدار در خاورمیانه رایزنی کردیم

از نکات جالب توجه این سفر، واکنش مردم ترکیه بود. درست چند ساعت قبل از ورود بلینکن به ترکیه، تظاهرکنندگان ترکیه‌ای در واکنش به تجاوز اسرائیل به غزه و حمایت آمریکا از تل آویو نزدیکی پایگاه آمریکایی اینجرلیک در آدانا تظاهرات کردند. معترضان با تجمع در مقابل این پایگاه درصدد ورود به آن بودند اما نیروهای امنیتی ترکیه مانع آنها شدند. نیروهای امنیتی ترکیه با استفاده از بمب‌های دودزا و ماشین‌های آب پاش تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

از دیگر نکات قابل تامل این سفر که توجه جهانی را به خود جلب کرد استقبال سرد آنکارا از بلینکن بود. وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد پایتخت ترکیه شد که تنها معاون استاندار آنکارا و سفیر ایالات متحده به استقبال او آمدند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم با این بهانه که از یک منطقه دورافتاده در شمال شرق این کشور بازدید میکند از دیدار با وی شانه خالی کرد.

کدورت های بین ترکیه و آمریکا

سردی روابط ترکیه و آمریکا که در چند ماه گذشته تشدید هم شده است دلایل متعددی دارد:

۱- خشم ترکیه از درگیری های جاری در غزه قابل لمس است. مردم در سرتاسر ترکیه علیه اسرائیل تظاهرات می کنند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور ارتباطات خود را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل متوقف کرده است. اردوغان به طور علنی از استانداردهای دوگانه غرب انتقاد کرده و به نابرابری واکنش جامعه بین المللی بخصوص آمریکا به درگیری ها در اوکراین و غزه اشاره کرده است.

۲- ایالات متحده تحریم هایی را علیه افراد و شرکت های ترکیه ای اعمال کرده است که گمان می رود به روسیه در دور زدن تحریم ها و واردات کالا برای جنگ این کشور با اوکراین کمک می کنند.

۳- عامل دیگر کدورت ترکیه از آمریکا مخالفت کنگره آمریکا با تصویب فروش هواپیماهای جنگنده F-۱۶ به ترکیه است. آنکارا از اینکه کنگره ایالات متحده تصویب توافقی را که توسط جو بایدن برای نوسازی نیروی هوایی ترکیه حمایت می شود، به تعویق می اندازد، ناراحت است.

۴- یکی دیگر از نقاط اختلاف آمریکا و ترکیه، حمایت ایالات متحده از نیروهای کرد در سوریه است که ترکیه آنها را مرتبط با شبه نظامیان غیرقانونی پ.ک.ک می داند. در مقابل، آنکارا حملات هوایی علیه گروه‌های کرد مسلح در سوریه و عراق را در تلافی حمله ماه اکتبر به پایتخت ترکیه که پ‌ک‌ک مسئولیت آن را بر عهده گرفت و در آن دو مهاجم کشته شدند، افزایش داده است و این مساله واشنگتن را که از کردهای سوریه در مقابله با داعش حمایت می کند آزرده است.

۳۱۱۳۱۱

منبع خبر : www.khabaronline.ir

بروز ترین اخبار دنیا در یک لوقمه با پایگاه خبری لوقمه


حتما ببینید

خطیب نماز جمعه تهران: دشمنان همیشه به دنبال تحریم انتخابات هستند

خطیب نماز جمعه تهران: دشمنان همیشه به دنبال تحریم انتخابات هستند

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ماجرای فتنه ۸۸ هیچ وقت نباید از حافظه تاریخی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *